Digital Post

Fra 1. november 2014 skal du kunne modtage digital post fra det offentlige, hvis du er over 15 år og har et CPR-nummer. Her på siden kan du læse mere om, hvad Digital Post er, og hvordan du tilmelder dig

Hvad er Digital Post?

  

Digital Post fra offentlige myndigheder er den samme slags breve, som du allerede modtager i din fysiske postkasse fra fx kommunen, sygehuset eller SKAT. Det kan være patientindkaldelser, besked om plads til dit barn i en daginstitution, synsindkaldelse eller personlige skattesager.

Private virksomheder, som forsikringsselskaber og banker, sender også digital post til deres kunder. Her kan det være fx opgørelser eller kontoudtog. Forskellen fra traditionel papirpost og en e-mail er, at Digital Post skal modtages og læses på en sikker hjemmeside på internettet.

De sikre hjemmesider, hvor du kan læse Digital Post fra det offentlige, er borger.dk eller e-Boks.dk. Den digitale post sendes krypteret. Det betyder, at sikkerheden er meget høj – også højere end ved almindelig papirpost eller e-mails.

  

Kald til visningsstatistik på denne artikel

Hvem skal kunne modtage Digital Post?

Fra 1. november 2014 skal alle borgere over 15 år, der har et CPR-nummer, som udgangspunkt kunne modtage Digital Post fra det offentlige.

De borgere, der er i stand til at modtage posten digitalt, skal. De borgere, der ikke er i stand til at modtage posten digitalt, og lever op til mindst én af fritagelsesgrundene, kan blive fritaget og fortsætte med at modtage post fra det offentlige i papir som hidtil.

Under punktet 'Hvem kan blive fritaget for Digital Post?' kan du læse mere om kriterierne for at blive fritaget.

Hvis du er registreret som uden fast bopæl eller udrejst af landet, bliver du ikke tilmeldt Digital Post.

Hvordan tilmelder jeg mig og læser Digital Post?

Du tilmelder dig Digital Post fra det offentlige enten på borger.dk eller i e-Boks.dk, alt efter hvad du foretrækker. Du kan godt være tilmeldt på begge hjemmesider, men det er ikke et krav. Når du er tilmeldt, behøver du kun tjekke din post et sted. Uanset om du logger på borger.dk eller e-Boks.dk, er det den samme indbakke og den samme post, du ser. E-boks.dk og borger.dk er to indgange til den samme post.

Hvad er sammenhængen mellem Digital Post på borger.dk og i e-Boks?

Borger.dk og e-Boks.dk er sikre hjemmesider, hvor du kan læse din digitale post fra offentlige myndigheder og private virksomheder. Du behøver kun tjekke din digitale post et af stederne. Ligegyldigt hvilken af hjemmesiderne du logger på, får du vist den samme indbakke. Borger.dk og e-boks.dk er to indgange til den samme post.

Få hjælp til Digital Post og brug af internettet

Hvis du har brug for hjælp til at lære om Digital Post fra det offentlige, er der hjælp at hente på borgerservice og biblioteker. Her kan personalet hjælpe dig eller guide dig videre til den rette hjælp.

  

Hvis du ikke bruger internettet og har brug for hjælp til at lære internettet at kende, kan du kontakte: Dit lokale bibliotek, Ældre Sagen, Danske Seniorer, Telecentre-Danmark, din lokale aftenskole (AOF, DOF, FOF, LOF, NETOP), Faglige Seniorer eller den boligsociale projektleder, som kan hjælpe dig videre, hvis du bor i en almen boligafdeling med et boligsocialt projekt.

Folder om hjælp til digital kommunikation med det offentlige 

Ved at klikke på linket herunder, kan du læse en folder om digital kommunikation med det offentlige og muligheder for de borgere, der har svært ved det digitale. Folderen kan også fås på tryk i borgerservice og på biblioteker.

  

Oplever du problemer?

Hvis du har problemer med din post på borger.dk eller e-Boks, kan du ringe til Digital Post brugersupport:

  • Telefon 38 17 11 87 (hverdage kl. 9-20, weekend kl. 11-17).

Hvis du har problemer med Borger.dk, kan du ringe til 1881, og få information og hjælp til at benytte borger.dk:

  • Telefon 1881 (mandag til torsdag: kl. 8-22, fredag kl. 8-18, weekend lukket)

Hvis du har problemer med NemID, kan du ringe til NemID-support og få hjælp til tekniske problemer på:

  • www.nemid.nu eller telefon 72 24 70 50 (hverdage kl. 8.30-20, weekend og helligdage kl. 10-16).

  

Hvordan giver jeg andre læseadgang til min digitale post?

Du kan give en anden, fx en ægtefælle eller et familiemedlem, adgang til at læse din digitale post. Læseadgang kan være en god løsning for både dig og dine pårørende, hvis du fx ikke selv kan tjekke din digitale post, hvis du gerne vil have, at din ægtefælle også kan se den, eller hvis du som ung gerne vil have, at dine forældre hjælper dig med dine breve fra det offentlige.

Dog er det vigtigt at huske, at det overordnet er dit ansvar, at den digitale post, der kommer, bliver læst.

Du kan selv tildele læseadgangen i Digital Post på borger.dk eller e-boks.dk – eller du kan få hjælp til det i borgerservice. Du kan også tildele læseadgang til fx pårørende, hvis du ikke selv har NemID. Her skal du også henvende dig i borgerservice.

Hvem kan blive fritaget for Digital Post?

Hvis du ikke er i stand til at modtage posten digitalt, kan du blive fritaget, hvis du opfylder mindst en af fritagelsesgrundene. Fritagelse har været mulig fra 1. marts 2014.

  

Du kan blive fritaget fra at modtage Digital Post fra det offentlige, hvis du:

  • Ikke har adgang til en computer med tilstrækkelig internetforbindelse i dit hjem eller opholdssted
  • Har en fysisk eller kognitiv funktionsnedsættelse, som hindrer dig i at modtage post digitalt
  • Er registreret som udrejst af Danmark
  • Er blevet hjemløs
  • Har sproglige vanskeligheder
  • Har praktiske vanskeligheder ved at skaffe NemID.

For at blive fritaget fra at modtage Digital Post fra det offentlige skal du som udgangspunkt møde personligt op på din lokale borgerservice. Her får du en blanket, hvor du skriver under på, at du lever op til mindst én af fritagelsesgrundene. Du vil blive bedt om at vise legitimation. Du kan få en skriftlig kvittering på, at du er fritaget fra at modtage Digital Post fra det offentlige.

  

Du er ikke forpligtet til at oplyse, hvilken af fritagelsesgrundene, du er omfattet af.

Fritagelse ved brug af fuldmagt – hvis du ikke selv kan gå på borgerservice

Du kan også bede andre fritage dig på dine vegne ved brug af en fuldmagt, som kan fås i borgerservice eller hentes øverst på denne side.

  

Hvis du skal sørge for fritagelse af en anden person, skal du have hendes eller hans underskrift på blanketten. Blanketten skal som udgangspunkt behandles af borgerservice i den kommune, hvor den person, som skal fritages, bor, men kan også behandles af andre kommuner. Det gør det lettere for dig, hvis du bor langt væk fra den person, du skal sørge for fritagelse for.

Fritagelse omfatter ikke lønsedler fra staten og beskeder om SU

Fritagelse fra Digital Post fra det offentlige omfatter ikke lønsedler fra staten og meddelelser i Digital Post i forbindelse med ansøgning om SU. Hvis du ønsker at blive fritaget fra at modtage fx meddelelser om SU i Digital Post, skal du rette henvendelse til SU-myndighederne.

  

Fritagelse er som udgangspunkt tidsbegrænset

Nogle af fritagelsesgrundene, fx sproglige barrierer eller manglende adgang til computer med tilstrækkelig internet i hjemmet, kan være midlertidige. Derfor får du som udgangspunkt en fritagelse fra Digital Post, som varer fra registreringsdatoen til den 1. november i det 2. kalenderår efter registreringen.

Det fremgår af kvitteringen for fritagelsen, hvilken dato fritagelsen udløber. Derudover vil du blive underrettet i god tid, inden fritagelsen udløber. Herefter er det dit ansvar at blive fritaget på ny, hvis grunden til, at du blev fritaget i første omgang ikke er ændret, eller andre grunde er opstået.

  

Permanent fritagelse

Du kan blive fritaget permanent, hvis det står klart for medarbejderen i borgerservice, at du ikke bliver i stand til at modtage posten digitalt, fx pga. handicap, demens eller andet, som efter al sandsynlighed ikke vil ændre sig.

Du kan også blive fritaget permanent, hvis du flytter til udlandet. Du vil begynde at modtage Digital Post fra det offentlige igen, hvis du flytter tilbage til Danmark, og skal på dette tidspunkt fritages igen, hvis du ikke kan modtage Digital Post.

  

Udlandsdansker

Danskere med bopæl i udlandet og som ikke er registreret med en dansk folkeregisteradresse, er ikke omfattet af lov om Offentlig Digital Post.

Hvis du allerede har accepteret vilkår for Digital Post fra det offentlige, kan du selv framelde sig inde i løsningen Indtil 1. november 2014. Efter 1. november 2014 skal du aktivt søge om fritagelse. Ved indrejse igen i landet, hvor du registreres med bopæl i Danmark, vil du igen blive tilmeldt obligatorisk Digital Post.

  

Guide, film og vejledninger

Her kan du finde en guide, en film og vejledninger, der hjælper dig med at blive klar til at bruge Digital Post.

Guide

Denne interaktive guide hjælper dig med at finde ud af, hvad du skal gøre for at blive klar til at modtage Digital Post fra det offentlige. I guiden besvarer du 5-6 korte spørgsmål om fx NemID og din adgang til computer/tablet. Når du har gennemgået guiden, får du en handlingsliste, der er lavet specifikt til dig.

Film

Her kan du se en film, der på et minut forklarer om Digital Post fra det offentlige, og hvordan du tjekker din post

Vejledninger

Her kan du finde vejledninger, der hjælper dig med at bruge Digital Post på borger.dk

  

Oftest stillede spørgsmål om Digital Post

Hvis du vil vide mere om Digital Post, kan du læse vores spørgsmål og svar-sektion, hvor vi har samlet en række af de oftest stillede spørgsmål om Digital Post:

Digital Post in other languages

English (ENG):

If you want to know more about Digital Post, and what it means for you, then contact your local citizen service centre (borgerservice). Here you can get help to use Digital Post or become exempt from receiving Digital Post.

Polish (POL):

Więcej informacji na temat Poczty cyfrowej i tego, co oznacza ona w praktyce, otrzymać można w wydziale spraw obywatelskich (borgerservice) w lokalnym urzędzie gminy. Można tam również uzyskać pomoc w zakresie korzystania z Poczty cyfrowej oraz zwolnienia z niej.

Turkish (TUR):

Dijital Posta hakkında daha fazla bilgi almak ve sizin için ne anlama geldiğini öğrenmek için yerel vatandaşlık hizmetleri merkezinizle (borgerservice) iletişime geçin. Buradan, Dijital Postayı kullanma veya Dijital Posta alımından muaf olma konusunda yardım alabilirsiniz.

Somali (SOM):

Haddii aad rabto in aad hesho war dheeraad ah oo ku saabsan Boostada Dijital ah, iyo waxa ay adiga kaaga dhigan tahay (borgerservice), haddaba la xiriir xarunta adeegga muwaadiniinta ee xaafaddaada (borgerservice). Halkaas waxaad ka heli kartaa gargaar si aad u isticmaasho Boostada Dijital ah ama u noqoto qof ka reeban helitaanka Boostada Dijital ah.

Arabic (ARA):

إذا كنت تريد أن تعرف أكثر عن خدمة البريد الرقمي، وماذا ستقدمه لك، فما عليك سوى الاتصال بمركز خدمة المواطن المحلي (borgerservice). حيث ستجد المساعدة لاستخدام البريد الرقمي أو ستصبح مستبعد من استلامه.

Farsi (FAS):

اگر مایلید درباره پست دیجیتال و معنای آن بیشتر بدانید، با مرکز خدمات شهروندی محلی خود (borgerservice) تماس بگیرید. در این مرکز می‌توانید برای استفاده از پست دیجیتال کمک دریافت کنید، یا از دریافت پست دیجیتال معاف شوید. 

  

Skrevet af borger.dk

​Der er i øjeblikket problemer med at tilgå Digital Post, hvis du anvender Internet Explorer 8 samt styresystemet Windows 7.

Prøv evt. en anden browser fx. Chrome eller opgrader din nuværende Internet Explorer til en nyere version.

​Guide til Digital Post fra det offentlige 

Publiceret den 13-04-2012 Opdateret den 28-08-2014
FORM-nummer: FORM-navn:
Af: Edbpva
Senest opdateret: 07-08-2014

Kontakt

Gladsaxe Kommune

Åbningstider

Mandag-fredag:
10.00-14.00

Telefontider

Mandag-fredag:
09.00-14.00