Offentlig transport

Den 22. oktober 1863 begyndte den første sporvogn kørslen i København. Først den 16. maj 1924 fik Gladsaxe en linje, da man forlængede linje 16 fra Bispebjerg ad Frederiksborgvej til Søborg Torv. I 1962 blev linje 16 atter afkortet til Emdrupvej, og i stedet blev buslinje 43 forlænget ad sporvognslinjens tidligere rute til Søborg Torv.  

Den offentlige sporvogn stoppede som nævnt allerede ved Nørrebrogade/Tagensvej. I 1903 forlængede man sporvognslinien til Bispebjerg, og derfra kunne man fra 1905 tage en rutebil videre til Søborg og helt til Slangerup. Glæden ved den nye rutebil varede dog kort. Den blev nedlagt igen i 1906, da Slangerupbanen blev indviet. Men Slangerupbanen gik langt udenom Søborg, nærmeste stationer blev Emdrup og Buddinge.

Fra 1905 og i endnu højere grad fra 1906 forhandlede grundejerforeningerne i Søborg ihærdigt om enten en forlængelse af sporvognen eller en rutebil fra Bispebjerg til Søborg. Ikke desto mindre måtte søborgenserne bruge deres ben eller en cykel helt frem til 1914, hvor ikke mindre end to separate vognmænd fik kørselstilladelser på ruten mellem Bispebjerg og Søborg. Nu skulle man tro, alt var godt, men nej. De to vognmænd kunne ikke enes, den ene kørte fast efter en ruteplan, mens den anden nærmest kørte kaperkørsel. Den ufine vognmand fik inddraget sin kørselstilladelse i 1916, men i 1917 måtte også den anden vognmand indstille kørslen mellem Bispebjerg og Søborg, for 1. verdenskrig var lig med benzinmangel.

Sporvejssagen blev nu rejst igen, og søborgenserne begyndte at tegne aktier til fordel for et delvist privat sporvejsanlæg videre til Søborg. I 1917 var aktietegningen frivillig, men i 1922 blev det gjort til regulær lov, og 16. maj 1924 kom endelig sporvognen helt til Søborg Torv, og den fortsatte med at køre indtil 1962.

Skrevet af Eva Molin