Søvn

Ingen falder i søvn med det samme, de lægger sig på puden - det samme gælder for børn. Vær tålmodig, og lad barnet ligge og slumre uden at forvente, at det sover med det samme.

Spørg jeres sundhedsplejerske, hvis I er i tvivl om barnets søvn og sovevaner.

Søvnbehov

Det er vigtig for jeres barns udvikling og trivsel, at det sover nok. Manglende søvn eller dårlig søvnkvalitet kan have en negativ indflydelse på jeres barns vækst, immunforsvar, koncentration og indlæringsevner.
Der er forskel på søvnbehov, men jeres barn skal virke frisk og udhvilet om morgenen og i løbet af dagen. Hvis det gør det, får jeres barn søvn nok.

Alder og generelt søvnbehov

1-4 uger: 15-18 timer i døgnet

Ved fødslen har jeres barn ikke nogen døgnrytme, og søvnmønstret er ikke relateret til dagslys og mørke. Det nyfødte spædbarn sover derfor i kortere perioder à 2-4 timer. Det bedste I kan gøre, er at lære jeres barn, at der er forskel på dag og nat. Det viser i for eksempel ved: 

  • At tænde så lidt lys som muligt om natten, når jeres barn skal have mad. Hav for eksempel en rød lampe eller pære ved sengen, da rødt lys virker mindre opkvikkende på hjernen.
  • Skift kun jeres barn, hvis det har afføring eller hvis bleen føles meget tung.
  • Undlad at tale med jeres barn om natten, når I skifter det og giver det mad.
  • Hvis jeres barn græder lidt, når det bliver lagt i seng igen, skal det have hjælp til at falde til ro. Berøring sang eller en dyne kan måske hjælpe.
  • Nogle børn skal ammes eller vugges i søvn i begyndelsen.
  • Børn, der er født for tidligt, kan have større søvnbehov.

1-4 måneder: 14-15 timer i døgnet

Når jeres barn er cirka 6 uger, begynder det at vise, at det kan kende forskel på dag og nat. Jeres barn kan efterhånden sove 4-6 timer ad gangen og er mere vågen i dagtimerne.
I kan give jeres barn en god døgnrytme ved at sørge for gode vaner og få enkle ritualer, når det skal sove, både om dagen og om natten. Det giver jeres barn tryghed, at det ved, hvad der skal til at ske.

4-12 måneder: 14-15 timer i døgnet

Når jeres barn er cirka 4 måneder gammelt begynder døgnrytmen at blive mere stabil, især hvis I etablerer regelmæssighed omkring sovevanerne.
De fleste børn vil få flere samlede søvnperioder og vil kunne "sove igennem". Hvilket betyder, at jeres barn kan sove i 5 timer uden at vågne.

Barnet har i denne periode typisk brug for at sove tre gange i løbet af dagen:

  • En tidlig formiddageslur
  • En eftermiddagslur først på eftermiddagen
  • En lur sidst på eftermiddagen

Først når jeres barn er cirka 1 år, kan det nøjes med at sove til middag to gange om dagen.

1-3 år: 12-14 timer i døgnet

Når jeres barn er cirka 1½ år gammelt bliver behovet for dagsøvn mindre. Det betyder, at jeres barn kan nøjes med at sove en gang om dagen.

Barnet skal sove køligt og ikke være for varmt klædt på

Nyfødte

Læg det nyfødte barn til at sove på ryggen - det forebygger vuggedød. Læs mere om vuggedød her.

Nattøj og dyne

Giv ikke jeres barn for meget tøj på. Hvis jeres barn har brug for en tæt dyne for at falde i søvn, så tag dynen lidt væk, når det sover.

Babydyne

Lad jeres barn sove med en tynd babydyne, der passer til sengen. Dynen skal være i en passende størrelse, så  jeres barn kan sparke dynen af sig, og ikke risikerer at blive viklet ind i den.

Juniordyne og hovedpude

Brug ikke juniordyne de første år, det bliver alt for varmt for jeres barn. Det er ikke nødvendigt med hovedpude det første år. Jeres barn kan lettere bevæge sit hoved i søvne uden pude.
Undgå også løse tæpper, legetøj og andet, som jeres barn kan vikle sig ind i, mens det sover.

(Kilde: Sundhedsstyrelsen - Sunde børn 2015)

 

0-1 år - Hjemme