Borgere former fremtidens skole

Stemningen var intens og kreativiteten i top, da 130 børn, unge, forældre, fagfolk og politikere tegnede, filmede og byggede deres bud på, hvordan fremtidens skole kan se ud

Hvordan skaber vi en skole, der klæder børn og unge på med kompetencer til at klare sig godt i fremtiden? Stemningen var intens og kreativiteten i top, da 130 børn, unge, forældre, fagfolk og politikere lørdag den 5. november var samlet i Grønnemose Skoles atriumgård, hvor de tegnede, filmede og byggede deres bud på, hvordan fremtidens skole i Gladsaxe Kommune kan se ud.

Skolen fremtidssikres
Gladsaxe Kommune havde inviteret alle interesserede til at bidrage med ideer til indsatsen Fremtidens Skole, der har til formål at udvikle og opdatere kommunens folkeskoler.

- Vi er i gang med en meget spændende proces, nemlig at fremtidssikre vores skoler og læringsmiljøer, sagde borgmester Karin Søjberg Holst (A) i sin åbningstale og fortsatte:

- Vi skal sørge for, at vores børn og unge kommer ud af skolen med det bedste udgangspunkt for at fungere som medborgere og med de kompetencer, fremtidens arbejdsmarked efterspørger. Det er vi glade for, I er kommet for at hjælpe os med.


Borgmester Karin Søjberg Holst (A) bød velkommen til visionsværksted om Fremtidens Skole

Social læring skal prioriteres
Deltagerne arbejdede dagen igennem med temaerne Medborgerskab, Skolen i Lokalsamfundet, Digitalt Læringsmiljø og Fysisk Læringsmiljø. Grupperne skulle gøre status over de tiltag, der allerede er i gang og udvikle nye ideer til skolen i fremtiden. Til sidst skulle de med sugerør, ispinde, limpistoler, tuscher, 3D-penne og stop-motion-film illustrere deres forslag og præsentere dem for de andre grupper.

Sebastian Schwartz går i 1.G. på Gladsaxe Gymnasium og havde en klar mission med at møde op til visionsværkstedet.

- Jeg er kommet i dag, fordi jeg synes, folkeskolen mangler fokus på det sociale fællesskab, siger Sebastian Schwartz og fortsætter:

- I en verden, der bliver mere og mere automatiseret og mekaniseret, er evnen til at samarbejde og diskutere sig frem til løsninger langt vigtigere end at kunne producere et eller andet, og jeg mener, at folkeskolen bør ligestille den sociale læring med den faglige.


Sebastian Schwartz deltog i visionsværkstedet med klare holdninger om, at folkeskolen trænger til fornyelse

Folkeskolen trænger til fornyelse
Med indsatsen Fremtidens Skole ønsker Gladsaxe Kommune at give folkeskolerne et vitalt løft, og Sebastian Schwartz er enig i, at det er tiltrængt, da folkeskolen i dag efter hans mening er forældet.

- Se for eksempel på, hvordan arbejdsmarkedet ser ud i dag, det udvikler sig hele tiden, hvorimod vi i folkeskolen stadig sidder på række i et klasselokale, som vi har gjort i flere 100 år, siger Sebastian Schwartz, der glæder sig over kommunens fokus på området.

Vi skal lade os udfordre
Karin Søjberg Holst fortæller, at visionsværkstedets output bliver taget med videre i indsamlingen af ideer til, hvilke kompetencer Fremtidens Skole skal give børn og unge, hvordan skolerne skal indrettes, og hvordan skolestrukturen som helhed skaber de bedste forudsætninger for børn og unge.

- Det er en proces, der tager tid. Men det er også en proces, hvor vi skal udfordre vores egne og hinandens forestillinger om, hvad en skole er, og hvad en skole skal kunne, understreger Karin Søjberg Holst.

Læs mere om Fremtidens Skole her

 

Borger