VVM

VVM betyder Vurdering af Virkning på Miljøet

Formålet med VVM er at sikre, at virkningerne på miljøet er belyst, før der gives tilladelse til et anlæg, der kan påvirke miljøet væsentligt. Inddragelse af offentligheden er en vigtig del af VVM-processen. VVM reglerne er en del af Planloven.

Hvem er VVM - myndighed

Kommunen har ansvaret for godkendelsen af en stor del af VVM-anlæggene, men visse VVM-anlæg skal dog godkendes af Miljøministeriet. For Gladsaxe Kommune er det Naturstyrelsen Roskilde og Miljøstyrelsen Roskilde, der varetager Miljøministeriets opgave.

Yderligere oplysninger om VVM
VVM-reglerne er uddybende beskrevet i Vejledning om VVM i planloven, By- og Landskabsstyrelsen, marts 2009.

Afgørelser

 

 

 

Kagsåparkens Regnvandsprojekt.

Forsyningsselskaberne Novafos A/S (tidligere Nordvand A/S) og HOFOR A/S samt Gladsaxe og Herlev kommuner har i marts 2015 søgt om tilladelse til at gennemføre projektet Kagsåparkens Regnvandsprojekt. Årsagen til projektet er, at staten stiller krav om, at overløb med opblandet spildevand til Kagsåen skal reduceres. Ved at gennemføre projektet kan statens krav opfyldes.

Projektet ligger i Kagsåparken på grænsen mellem Gladsaxe og Herlev kommuner. Projektet omfatter etablering af en stor bassinledning til spildevand og en landskabelig bearbejdning, der tilsammen giver mulighed for at overholde lovkrav om miljømål og desuden tilbageholde store mængder regnvand i overensstemmelse med tværkommunale aftaler i Harrestrup Å samarbejdet.

Projektet forudsætter, at forsyningsselskaberne finansierer hele projektet. Det kan kun lade sig gøre ved, at vandløbet og de omkringliggende arealer bliver optaget i kommunernes spildevandsplaner som et spildevandsteknisk anlæg, og at vandløbet efterfølgende nedlægges juridisk.

Kagsåparkens Regnvandsprojekt får dermed et nyt udledningspunkt, beliggende under Motorring 3 på grænsen mellem Gladsaxe og Herlev Kommune. Der skal derfor gives en udledningstilladelse fra regnvandsanlægget til Kagså i dette punkt.

Du kan læse mere om projektet på Novafos.dk

VVM (Vurdering af Virkninger på Miljøet)

Projektet er VVM-pligtigt, og der er derfor udarbejdet en VVM redegørelse.

Gladsaxe og Herlev kommuner vedtog i januar at sende VVM-redegørelsen i offentlig høring fra 20. januar til 28. marts 2017, og der blev afholdt borgermøde om projektet tirsdag den 28. februar 2017 på Herlev Byskole, Afd. Elverhøj.

Efter endt høring blev der konstateret enkelte, men betydelige regnefejl i afsnittet om trafik i VVM-redegørelsen. Gladsaxe og Herlev kommuner besluttede, på grund af regnefejlene, at revidere trafikafsnittet og sende den samlede VVM-redegørelse i fornyet høring i perioden fra 20. juni til 15. august 2017.

Der kom 20 høringssvar under den første høring, og yderligere 24 under den anden. Samlet er der kommet høringssvar fra 38 forskellige afsendere, heraf er ca. 10 af dem fra myndigheder, foreninger og interesseorganisationer, og resten er fra private borgere. Et enkelt af høringssvarene indeholder underskrifter fra 41 borgere. Flere af høringssvarene er overordnet positive i forhold til projektet men udtrykker modvilje mod de miljøgener, det vil medføre. Man kan læse en gennemgang af høringssvarene i den politiske dagsorden for Byrådsmødet den 29.11.2017. Høringssvarene er udførligt refereret og kommenteret i hvidbogen.

Tillæg til spildevandsplan

For at projektet Kagsåparkens Regnvandsprojekt kan realiseres, er det nødvendigt, at Kagsåen bliver optaget i kommunernes spildevandsplaner for så vidt angår projektets udstrækning. Dette sker gennem et tillæg til de to kommuners spildevandsplanener.

Tillægget har således udelukkende til formål at sikre, at Kagsåen og området omkring får status som et spildevandsteknisk anlæg.

Forslag til tillæg nr. 2 til spildevandsplan 2015 har været i 8 ugers høring sammen med VVM-redegørelsen. Der er ikke kommet specifikke høringssvar til tillægget. Tillægget til spildevandsplanen kan ikke påklages.

Udledningstilladelse

Som en konsekvens af at Kagsåen bliver til spildevandsteknisk anlæg, bliver der efterfølgende meddelt udledningstilladelse til anlægget.

En udledningstilladelse bliver normalt ikke sendt i høring. Af hensyn helheden i sagen har udkast til udledningstilladelse for Kagsåparkens Regnvandsanlæg været medsendt som et oplysende dokument i høringsfasen for VVM-redegørelsen. Den endelige udledningstilladelse meddeles samtidig med, at tillæg til spildevandsplan bliver vedtaget.

Bemærkninger til udkast til udledningstilladelse er behandlet som en del af VVM-høringen.

Vandløbsreguleringssag

Som endnu en konsekvens af at Kagsåen bliver til spildevandsteknisk anlæg,  bliver der truffet afgørelse om, at Kagsåen nedlægges som vandløb. Herved nedlægges Kagsåen juridisk som vandløb som følge af, at den er blevet optaget i Gladsaxe og Herlev kommuners spildevandsplaner som et spildevandsteknisk anlæg.

Forslag til afgørelse om at nedlægge Kagsåen som vandløb har været i høring i 8 uger sammen med VVM-redegørelsen.

Bemærkninger til forslag til afgørelse om at nedlægge Kagsåen som vandløb er behandlet som en del af VVM-høringen samt indarbejdet i afgørelsen om nedlæggelse af Kagså.

VVM-tilladelse, Tillæg til spildevandsplan, Udledningstilladelse og Afgørelse om vandløbsregulering er offentliggjort 13.12.2017

  1. VVM-redegørelsen
  2. VVM-tilladelsen
  3. Tillæg til spildevandsplan
  4. Udledningstilladelse
  5. Afgørelse om vandløbsregulering
  6. Hvidbog
  7. Politisk dagsorden BR 29.11.2017
  8. Klagevejledning

 

Ændringer i projekt om Rostadion kan ske uden ny VVM

I forbindelse med projektering og detaljering af projektet Danmarks Rostadion på Bagsværd Sø, ønsker bygherre at foretage visse ændringer i forhold til det grundlag, som er fastlagt i VVM-redegørelsen ’Opgradering af Rostadion på Bagsværd Sø’ fra nov. 2014.

Ændret afvandingsmetode for opsuget sediment fra søen

Som en del af projektet skal der fjernes sediment fra søbunden i søens vestlige ende. I VVM-redegørelsen er det beskrevet, at afvanding af sedimentet skal ske uden brug af flokkuleringsmiddel, men at det skal undersøges, om det konkrete sediment egner sig til at kunne afvandes på denne måde. Et flokkuleingsmiddel har den virkning, at sedimentet samler sig i klumper, hvilket hindrer en tilstopning af de geotekstilposer, som anvendes til afvanding af sedimentet.

Undersøgelser af sedimentets sammensætning viser imidlertid, at det vil være nødvendigt for afvandingsprocessen at benytte flokkuleringsmiddel. Bygherre ønsker derfor en ændring i VVM-tilladelsen på dette punkt for at kunne gennemføre processen med at drive vandet ud af sedimentet, som pumpes op fra søbunden. Brugen af flokkuleingsmiddel ændrer ikke på VVM-redegørelsens øvrige vilkår om at rejektvand og afvandet tørstof skal henholdsvis ledes til kloak og bortskaffes til godkendt modtager. Vedlagte rapport viser de forsøg, der er udført af sedimentet, samt Rambølls vurderinger om de ændrede sedimentmængder.

Ændrede mængder af sediment og fast bund

I VVM redegørelsen er det estimeret, at der vil skulle bortskaffes ca. 1000 m3 materiale fra søbunden, heraf 322 m3 fast bund. Dvs. 678 m3 sediment og 322 fast bund. Nye beregninger viser imidlertid, at der i stedet vil være tale om ca. 4.000 m3 sediment og 1.500 m3 fastbund. Bygherre søger derfor om tilladelse til at fravige VVM-redegørelsen på dette punkt. Der vil således være tale om en forøget mængde materiale fra søbunden til bortskaffelse på hhv. ca. 3.322 m3 sediment og 1.178 m3 fast bund.

Ændret opgravningsmetode for fast bund

I VVM redegørelsen er det forudsat, at den faste bund fjernes med skæresuger, som det er tifældet med sedimentet. Det har imidlertid efterfølgende vist sig, at det ikke er teknisk muligt at anvende skæresugeren til dette formål. Bygherre ansøger derfor om i stedet at afgrave den faste bund med en gravko, som står på land og graver under vandoverfladen ved at række gravearmen ud i søen. Afgravningen af den faste bund vil ske umiddelbart efter sedimentfjernelsen, og spredning af sediment og fast materiale til vandet i resten af søen vil begrænses af det opsatte gardin.

Ændret baneplacering

Robanernes fremtidige placering er fastlagt i VVM-rdegørelsen. Bygherre ønsker at forskyde robanerne med ca. 10 meter i vestlig retning. Den ændrede baneplacering giver ikke i sig selv anledning til ændringer i de sedimentmængder der skal fjernes i målområdet.  Dette skyldes, at det under alle omstændigheder vil være nødvendigt at fjerne sedimentet af hensyn til arbejdet med udgravning af den faste bund. Parallelforskydningen af banen med 10 meter mod vest medfører heller ikke, at der skal udgraves mere af den faste bund. Der ændres ikke på udformning af brinker og terrænforhold beskrevet i VVM’en.

Ændret bortkørsel af jord og sedimentrester

Efter aftale med Naturstyrelsen, som ejer det areal hvor der foretages afgravning på land, kan jord og sedimentrester bortkøres gennem skoven via skovvejen ’Søvej’, i stedet for villavejene Arveprins Knuds Vej og Skovbrynet. Naturstyrelsen fastsætter i forbindelse med kørsel regler for hvornår og hvordan der køres gennem skoven. Bygherre ønsker dog at fastholde muligheden for at bortkøre ad villaveje, som beskrevet i VVM’en, hvis der mod forventning opstår et behov for dette.

 

Gladsaxe Kommune har screenet de ønskede ændringer til projektet og vurderer, at de kan gennemføres uden væsentlig påvirkning af miljøet. Projektet kan derfor gennemføres uden at der udarbejdes en ny VVM-redegørelse. Denne afgørelse er offentliggjort 19.12.2017

Flere oplysninger om afgørelsen kan fås ved henvendelse til Byplanafdelingen på telefon 39 57 50 42 eller på e-mail til byplanoglandskab@gladsaxe.dk

  1. Afgørelse om 'Ikke VVM-pligt'
  2. VVM ansøgning
  3. Oversigtskort
  4. Screeningsskema
  5. Klagevejledning

 

VVM redegørelse for Bagsværd Rostadion er vedtaget

Byrådet vedtog 10.06.2015 VVM-redegørelsen for Bagsværd Rostadion, som har været i offentlig høring.  VVM redegørelsen beskriver de miljømæssige konsekvenser af den opgradering, som Danmarks Rostadion I/S har ønsket for rosportens anlæg på Bagsværd Sø.

Projektet medfører blandt andet udretning og forlængelse af robanerne, afgravning på land i målområdet, fjernelse af slam i målområdet og fjernelse af startanlæg i startområdet. Desuden indgår en omfattende renovering/nybygning af Rostadions bygninger på Skovallèen 40-42.

Byrådet har vedtaget VVM-redegørelsen uden tilføjelse af særlige vilkår for VVM tilladelsen. Den endelige vedtagelse blev offentligt bekendtgjort 16.06.2015.

Du kan finde oplysninger om de begrundelser, der ligger til grund for afgørelsen i den sammenfattende redegørelse herunder.

Hvis du vil klage over retlige spørgsmål skal du klage til Natur- og Miljøklagenævnet. Se klagevejledning her.

Du kan hente plandokumenterne i By- og Miljøforvaltningen, Rådhus Alle 7, 2860 Søborg.

Sammenfattende redegørelse kan ses her

VVM redegørelsen kan ses her

Afgørelse
Anmeldelse
Oversigtskort
Screeningsskema

Redegørelser

Hvad er en VVM-redegørelse?

En VVM-redegørelse er en redegørelse for, hvordan et bygge- og anlægsprojekt vil påvirke det omgivende miljø.

Ifølge Planloven må man ikke bygge visse typer virksomheder og anlæg, før der er fastsat en række retningslinier for virksomheden eller anlægget. Det drejer sig primært om stærkt forurenende fabrikker, veje og konstruktioner, der griber voldsomt ind i naturen. Planlovens regler kommer fra EU's VVM-direktiv. Det er normalt Byrådet, der igennem et tillæg til Kommuneplanen fastsætter retningslinierne.

En VVM-redegørelse består i at beskrive og vurdere de direkte og indirekte virkninger på:

mennesker, dyreliv og planteliv
jordbund, vand, luft, klima og landskab
materielle goder og kulturarv
- samt samspillet mellem disse faktorer.

Udover beskrivelsen og vurderingen af det anlæg, der er ansøgt om lov til at opføre, opstiller redegørelsen desuden en række alternative løsningsmuligheder, som også beskrives.

De byggerier og anlæg, der altid kræver en VVM-redegørelse, kaldes VVM-pligtige

Eksempler på VVM-pligtige byggerier og anlæg:
Kraftværker, motorveje, jernbaner
Fabrikker, der fremstiller jern, stål, cement, kemikalier, pap og papir.
Energi: Råstofindvinding, lagre og transportledninger til olie, el og gas samt større vindmølleanlæg.
Større detailhandelscentre, større feriebyer og hotelkomplekser.
Særligt risikobetonede aktiviteter.

Miljøministeriet har i en liste over anlæg, der altid er VVM-pligtige beskrevet de typer af virksomheder, hvor kravet om VVM-redegørelse altid gælder ved nyanlæg eller ændringer.

Screening

 

 

 

 

Hvad er en VVM-screening?

Visse anlæg skal screenes, så myndighederne kan vurdere om de er VVM-pligtige. Kommunen eller Statens Miljøcentre tager via en såkaldt screening stilling til, om anlægget vil påvirke miljøet væsentligt. Det er en indledende vurdering af anlæggets mulige miljøpåvirkninger og laves ud fra de oplysninger, der findes om anlægget. 

Blandt de anlæg der skal screenes er:
• Metalvarefabrikker
• Fremstilling af maling og lak, medicin m.m.
• Skrotoplagring
• Rensningsanlæg
• Forlystelsesparker

Miljøministeriet har i en liste over anlæg, der altid skal VVM-screenesbeskrevet de typer af virksomheder, hvor kravet om VVM-screening altid gælder i forbindelse med nyanlæg eller væsentlige ændringer.

Hvis screeningen viser, at anlægget ikke forventes at påvirke miljøet væsentligt, offentliggør kommunen eller Miljøcentret, at anlægget ikke er VVM-pligtigt.

Screeningspligtige anlæg skal anmeldes til kommunen af bygherren, og bygherren må ikke starte anlægsarbejdet før kommunen har givet tilladelse til det.

Byplanlægning