Skoleelever indtog byrådssalen

Elever fra seks 8. klasser i Gladsaxe Kommune mødtes onsdag i byrådssalen, hvor de efter flere forhandlinger og debatter fik vedtaget to lovforslag, der nu vil blive behandlet af et udvalg.

- Jeg skal for god ordens skyld bemærke, at man ikke klapper, når et forslag er fremlagt.

Borgmester Trine Græse opremsede de mange spilleregler for 8. klasseseleverne, inden hun startede det årlige skolebyrådsmødet onsdag formiddag. Få minutter efter klappede salen alligevel begejstret i takt, da 8. B fra Gladsaxe Skole havde fremlagt deres forslag om bedre affaldssortering i kommunen.

- Okay, måske kan en lille klapsalve gå an, sagde Trine Græse fra sin talerstol.

Der var mange procedure at holde styr på for eleverne fra Gladsaxe, Buddinge og Mørkhøj skoler, der under borgmesterens kyndige vejledning agerede byråd for en dag. Inden længe fik skolebyrådsmedlemmerne dog fra deres pladser rundt om byrådsbordet – hvor de voksne byrådsmedlemmer normalt sidder – styr på arbejdsgangen.

Én ad gangen skiftedes de til at indtage talerstolen foran borgmesteren og de seks klasser, der fyldte byrådssalen op. Med let bævrende stemmer argumenterede de grundigt for deres forslag, hvor blandt andet anlægs- og driftsudgifter blev gennemgået ned til mindste detalje, inden de samledes ved forhandlingsbordene og drøftede forslagene.

Flere farverige forslag
Tilbage i byrådet samledes eleverne til en debatrunde, hvor de åbne diskussioner lagde baggrund for en endelig afstemning. I alt skulle klasserne stemme om at vedtage et eller flere af i alt seks forslag.

8. B fra Gladsaxe Skole foreslog at indføre en ny og bedre affaldssortering i kommunen, mens deres parallelklasse, 8. C, argumenterede for, at skolerne skulle indføre obligatorisk undervisning i seksualitet og køn.

Fra Buddinge Skole fremlagde 8. A et bud på, hvorfor førstehjælpskurser til lærere bør implementeres. Deres parallelklasse, 8. B, følte derimod, at der i stedet skal fokuseres på mere information om børn med ADHD og autisme.

På Mørkhøj Skole var eleverne i et anderledes festligt humør. 8. B fremlagde således et budget for én stor gallafest for alle 9. klasser i Gladsaxe. Fællesskabet var også i fokus hos 8. A, der mente, at en samlet tur til Tivoli for 9. klasserne ville være at foretrække.

En usædvanlig afstemning
Efter en lang debat greb Trine Græse det sidste ord og påbegyndte afstemningen af de seks forslag – og de 24 byrådsmedlemmer var meget splittede. Tre forslag fik højst usædvanligt 12 stemmer for og 12 imod. Kun to forslag blev stemt igennem.

8. B fra Buddinge Skole fik flest stemmer med deres forslag om mere information om ADHD og autisme.

- Vores lærer ved noget, men slet ikke nok. Vores forslag går ud på at sikre, at alle lever har mulighed for at få en bredere og mere tolerant indgang til børn med ADHD og autisme, fortalte Elisabeth, Fie, Michelle og Elona.

Med 14 stemmer for og 10 imod skal forslaget nu behandles af Børne- og Undervisningsudvalget. Det samme skal forslaget fra 8. B fra Mørkhøjskole, der fik 13 stemmer for og 11 imod deres bud på en fælles gallafest.

- Dem, der deltager, kan danse, snakke med venner og nye mennesker og andre hyggelige ting. Festen kan fungere som en festlig afslutning på folkeskolen, sagde Lea, Alberte, Mikkel og Oliver.

Det er 19. gang der bliver holdt skolebyrådsdag i Gladsaxe Kommune, og det er faktisk tidligere lykkedes for eleverne at komme igennem med nogle af deres forslag. Sidste år blev forslaget om selvlysende cykelstier i Gladsaxe vedtaget - og Det Teknologiske Institut er i øjeblikket ved at søge finansiering, så forslaget kan blive en realitet.

Borger