Robotter er blevet en del af hverdagen i Skovbrynets børnehuse

I Skovbrynets fem børnehuse er små robotter og andre teknologiske dingenoter blevet en fast del af dagligdagens lærerige aktiviteter.

Det er ikke kun Legoklodser, Ludobrikker og fodbolde, som børn og pædagoger skal passe på ikke at skvatte over, når de møder ind i Skovbrynets børnehuse om morgenen.

Blandt de mange forskellige stykker legetøj suser der nemlig også små robotter og andre teknologiske dingenoter rundt omkring dem. Men det er både børn og pædagoger efterhånden vant til.

I seks år har børnene i institutionerne Bakkely, Bakken, Junibakken, Poplen og Taxhøj nemlig prøvet kræfter med programmering, kodning og andre finurlige tekniske udfordringer.

- Børnene skal lære at programmere, og at man kan kode en robot til at gøre ting. Det er bare en betingelse for at lære i fremtiden. Det giver en forståelse af den teknologi, der er blevet hverdag for os i det 21. århundrede, forklarer Benny Dalgaard, områdeleder i Skovbrynet.


Robotterne skal være med til at skabe kreativ og fantasifuld leg.

Teknologi på børnenes præmisser
Det er de færreste voksne, der kender Dash and Dot, Sphero og Bee Bots, men de tre ord er en fast del af ordforrådet hos børnene i Skovbrynet.

Det er nemlig navnene på tre af de tennisboldstore robotter, som alle børnene op til seksårsalderen kan kode til at lyse i forskellige farver, køre rundt og hoppe op og ned.

Programmering og kodning kan lyde som en avanceret opgave for små børn, men ligesom Legoklodserne, Ludobrikkerne og fodboldene, fungerer det blot som et lærerigt legetøj.

- Det foregår på børnenes præmisser, for det er ikke skolelæring. Børn på et år aner ikke, hvad det vil sige at kode. Men selvom de bare sidder og trykker, så får de alligevel en fornemmelse af det, og de tager rigtig godt imod teknologien. De synes, det er spændende, siger Benny Dalgaard.


Legen med robotterne tilpasse børnenes kunnen i de forskellige aldersgrupper.

Åbner døren for andre emner
Teknologi er ikke kun små menneskelignende robotter. De fleste forældre kender efterhånden alt til iPad’en, som i dag er blevet en fast bestanddel af ethvert barns legetøjskassse.

Det er også en af favoritterne i børnehusene i Skovbrynet, der bruger iPad’ens teknologi til at åbne op for andre emner, som børnene også skal have en forståelse for.

Et af de teknologiske redskaber i børnehusenes arsenal er et mikroskop på en lang slange, som kan kobles trådløst til iPad’en. På den måde kan børnene for eksempel komme helt tæt på naturen.

- Kameraet er vandtæt, så man kan hejse det ned i moser, op i træer eller i huller bag barken, så børnene kan se alt de liv, der foregår derinde. Billederne bliver gemt på iPad’en, så børnene kan tage optagelserne med hjem og lære mere om de ting, de har set, forklarer Benny Dalgaard.

I øjeblikket er flere af Skovbrynets børnehusene ved at få oprettet digitale værksteder, hvor børnene skal kunne fordybe sig endnu mere i den teknologiske verden.

Borger