Nutidens børn og unge vokser op i et samfund, der er i konstant forandring og med en stigende informationsstrøm af kompleks viden og dertilhørende spørgsmål. En udvikling, der stiller store krav til den enkelte i forhold til at tilegne sig ny viden, analysere og forholde sig til de informationer, forandringer og udfordringer, vi møder.
I Gladsaxe Kommunes skoler arbejder vi aktivt med elevernes forståelse af deres egen læreproces, og her benytter vi læringsmodellen SOLO-taksonomien – i daglig tale SOLO.
SOLO er en model for læring, hvor eleven udvikler viden, færdigheder og kompetencer inden for et givent emne fra overfladeforståelse (præstrukturelt, unistrukturelt og multistrukturelt) til dybdeforståelse (relationelt og udvidet abstrakt).
I modellen herunder kan du se en beskrivelse af de forskellige niveauer, illustreret med håndtegn. Modellen viser, hvordan eleven kan bruge SOLO til at dele en opgave op og løse den i overskuelige dele. Samtidig stiger kompleksiteten i det, eleven kan og ved.
© Skoleafdelingen i Gladsaxe Kommune med tilladelse fra Pam Hook/Hook Education Ltd.
Klik her hvis du er lærer eller pædagog og gerne vil vide mere om SOLO.