Første arbejdsdag for Gladsaxes nye chatbot

Onsdag 8. maj går Gladsaxes nye chatbot Kiri i luften på kommunens hjemmeside, hvor den vil svare på spørgsmål om blandt andet flytning og bestilling af pas og kørekort.

Når du besøger gladsaxe.dk fra onsdag 8. maj klokken 10, vil du møde en af Gladsaxes allernyeste ansatte, Kiri, som er en chatbot, der kan hjælpe dig døgnet rundt med svar på almindelige henvendelser om eksempelvis bestilling af nyt pas eller kørekort.

Svarer på almindelige spørgsmål
Kiri er en simpel chatbot, som skal gøre det nemmere at få korrekte svar på almindelige henvendelser om de emner, borgere i forvejen søger efter svar på Gladsaxes hjemmeside. Den er tekstbaseret, og den svarer på de ting, den er blevet trænet til af faglige medarbejdere.

Gladsaxe har som de øvrige kommuner i forvejen en søgefunktion på hjemmesiden og en sektion med ofte stillede spørgsmål, en såkaldt FAQ-side. Chatbotten Kiri er tænkt som en supplerende kommunikationskanal, som skal gøre det lidt lettere at finde frem til det rigtige svar blandt de mange informationer på hjemmesiden.

- Hvis man for eksempel indtaster ’mit barn skal flytte skole’ i søgefunktionen på hjemmesiden, kan det både være en flytning eller et skoleskifte. Der kan chatbotten bedre forstå, at det, som borgeren søger svar på, handler om skoleskifte. Så der er tale om en funktionsforbedring, siger Thomas Lerche, digitaliseringschef i Gladsaxe Kommune.

Udover hjælp til borgeren, kan chatbotten også aflaste ansatte i Borgerservice, som vil kunne bruge flere kræfter på mere komplekse sagsbehandlingsopgaver, hvis Kiri svarer på de mere simple spørgsmål, som ofte går igen.

Ansat i flere kommuner
Chatbotten Kiri bliver udover Gladsaxe også ansat i Frederiksberg, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Roskilde og Rudersdal kommuner, som er gået sammen om at udvikle den nye funktion med inspiration fra Norge. Netop i Norge har 60 kommuner gennem længere tid haft gode erfaringer med en lignende funktion.

Svarlisten vil vokse
Fra første arbejdsdag vil Gladsaxes chatbot kunne svare på spørgsmål om flytning, pas, kørekort, pladsanvisningen og betalingskortet Gladsaxekortet til kommunale institutioner. I næste omgang vil Kiri også kunne svare på spørgsmål om affald og byggeri.

Borger