Kunst åbner for børns potentiale og styrker fællesskabet

300 børn, deres forældre og 60 pædagoger fra alle seks børnehuse i Mørkhøj er lige nu involveret i et omfattende projekt i samarbejde med kunstmuseets Louisianas Børnehus. Projektets mål er, at kunstnerisk aktivitet bliver en integreret del af børnenes hverdag i børnehusene.

Pædagoger fra børnehusene i Mørkhøj på besøg på Louisiana.
Børn, forældre og pædagoger får en fælles ramme og forståelse af, hvad kunstnerisk aktivitet kan. Her er det pædagoger fra børnehusene i Mørkhøj, der er i gang med kunstneriske aktiviteter på Kunstmuseet Louisiana.

- Vores mål med projektet er, at kunst bliver en naturlig del af børnenes hverdag og en integreret del af børnehusenes profil. Vi har gennem flere år set, hvordan kunstnerisk aktivitet udvikler børn på mange områder, lige fra sproglige færdigheder, til motorik og sociale færdigheder. Derudover ser vi også, at det styrker fællesskaber på tværs af kultur og sprog, siger Marianne Milbo, der er områdeleder for områdeinstitutionen Mørkhøj /Enghavegård.

Tæt samarbejde med Louisiana
Som noget nyt er der indgået et tæt samarbejde med kunstformidlerne i Louisianas Børnehus. Kunstformidlerne besøger børnehusene i Mørkhøj og får et nærmere indblik i børnenes og pædagogernes verden. Omvendt får pædagogerne også et indblik i, hvordan man i Louisianas Børnehus arbejder med kunstnerisk aktivitet og børn:

- Vi har store forventninger til samarbejdet med Louisianas kunstformidlere. Det bliver spændende at se, hvordan vi med vores forskellige fagligheder kan skabe de bedste muligheder for børnenes læring, trivsel, udvikling og dannelse, siger Marianne Milbo.

- Projektet skaber rum for et bæredygtigt læringsfællesskab på tværs af vores forskellige fagligheder. Vi håber, at børnene og deres voksne opnår en større forståelse af, hvordan kunstværker bliver til. De skal gerne opleve, at kunsten er mulighedernes rum, som kan hjælpe os med at tænke, fortolke og kommunikere og dermed forstå verdenen. De skal også opleve, at kunst stimulerer evnen til at vende tingene på hovedet både fagligt, socialt og erkendelsesmæssigt, siger leder af Louisiana Børnehus Louise Hauerberg.

Nyt mindset, hvor intet er rigtigt eller forkert


Pædagoger fra børnehusene i Mørkhøj i gang med at lave tegninger.

Konkret består projektet i, at børn, pædagoger og forældre på Louisiana skal opleve kunst og øve sig i at observere og se detaljer. Derudover skal de selv være udøvende og både tegne, male og arbejde i ler.

- Det handler ikke så meget om, hvad man får lavet, som at opleve en kunstnerisk proces. Tanken er, at man går til sit værk med et mindset, hvor der ikke er noget, der er rigtigt eller forkert. Man skal turde følge sine indskydelser, fordybe sig i værket, være vedholdende og arbejde med de inspirationer, der kommer til en undervejs, siger Marianne Milbo.

Det ’kunstneriske’ mindset kan ifølge Marianne Milbo nemlig betyde, at man får sat gang i en udvikling i det enkelte barn:

- Det, vi ser, er, at børn fx pludselig kan skrive deres navn, får mere selvtillid, bliver mere sociale, får et mere nuanceret sprog eller bliver mere opfindsomme og initiativrige i sin leg, når det her nye ’kunstneriske’ mindset kommer i spil.

Kunsten som globalt sprog, der styrker fællesskaber
Der er også fokus på, at børnene laver tegninger og malerier i fællesskab:

- Det er utrolig givtigt for børn at arbejde sammen om en tegning eller maleri. Igen arbejder vi med, at de skaber sammen og ikke dømmer hinanden og det, de laver, siger Marianne Milbo, der også fremhæver, at kunstens sprog er globalt:

- Trods forskelle i etnicitet, sprog og baggrund kan alle arbejde sammen om kunsten, der er et globalt sprog. Med den kunstneriske aktivitet som afsæt kan man derfor fremme, at der opstår nye, positive venskaber og fællesskaber omkring det at skabe noget sammen.

Fælles ramme for pædagoger, børn og forældre
Ud over at alle børnene skal på tur til kunstmuseet Louisiana, besøger alle pædagogerne Louisiana, og også forældrene bliver tilbudt at komme en tur til Louisiana.

- Vi ønsker at styrke koblingen mellem det, børnene oplever i institutionen og det, der sker hjemme. Det er af meget stor betydning, at forældrene forstår, hvorfor kunst og kunstnerisk aktivitet er vigtig i deres barns udvikling og også får nogle redskaber til at følge op på de oplevelser, børnene har med kunstnerisk aktivitet, siger Marianne Milbo.

Skarpere profil for børnehusene i Mørkhøj/Enghavegård
En del af projektet er også at styrke en fælles profil for børnehusene i Mørkhøj under overskriften ’Kunst, kultur og æstetik’.

- Vi ønsker, at alle får en bedre forståelse af, hvad kunstnerisk aktivitet kan, og at vi bliver bedre til at italesætte og forklare det, siger Marianne Milbo.

Projektet er blandt andet født ud af målene i Gladsaxestrategien, der baserer sig på FNs verdensmål. I særligt fokus er mål nr. 4 om, at alle børn og unge skal have lige muligheder for at lykkes.   

Børnehusene benytter desuden den såkaldte Firenzemetode i projektet og har også indarbejdet Børne- og socialministeriets ’Den styrkede pædagogiske læreplan’ i projektet.

Projektet kører i alle seks børnehuse i områdeinstitutionen Mørkhøj /Enghavegård. Indtil videre har ledere og pædagoger været på tur til Louisiana, 18. september 2019 er det forældrenes tur, og fra uge 41-43 skal alle 300 børn en tur til Louisiana. Hele projektet evalueres i marts 2020.

Borger