Så er Hovedstadens Letbane en realitet

Hovedstadens Letbane er nu en kendsgerning efter underskrifterne på den endelige ejergodkendelse samt underskrifterne på kontrakterne med de danske leverandører.

Mandag 12. marts underskrev staten, de 11 ejerkommuner og Region Hovedstaden den endelige ejergodkendelse, og onsdag skrev Hovedstadens Letbane under på kontrakterne med de fem danske entreprenører, som skal anlægge Danmarks 3. letbane. Dermed er Hovedstadens Letbane nu en kendsgerning efter syv års forberedelser.

Letbanen kommer til at køre hvert 5. minut i dagtimerne og hvert 10. minut aften og weekend. Den ventes at få 13-14 mio. passagerer om året - flere end Kystbanen i dag. Den får 29 stationer i alt mellem Ishøj og Lyngby og stopper seks steder i Gladsaxe.

Læs mere om Hovedstadens Letbane her

Med underskriften af vedtægtsændringen, som gør at staten kan trække sig fra projektet, var de sidste sten ryddet endeligt af vejen for, at arbejdet med at anlægge Hovedstadens Letbane kan gå i gang. Fra venstre ses Finn Rudaizky, næstformand i Hovedstadens Letbane, Sophie Hæstorp Andersen, Regionsrådsformand i Region Hovedstaden, Trine Græse, Borgmester i Gladsaxe, formand for Borgmesterforum og næstformand i Hovedstadens Letbane, Michael Birch, Selskabsdirektør i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Astrid Kragh Møller, Specialkonsulent i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

Borger