Hjemmebesøg via skærm - Min Kontakt
Pleje og vejledning via videosamtaler
Et hjemmebesøg via skærm træder i stedet for et fysisk besøg. Du får derfor glæde af at kunne se, tale og modtage hjælp og vejledning fra en sundhedsfaglig, uden personen behøver at være fysisk tilstede hjemme hos dig. Det kan være i situationer, hvor du har brug for hjælp og skal guides til en given opgave, som for eksempel at indtage medicin eller mindes om at spise og drikke.
Samtalen finder altid sted på det aftalte tidspunkt og det vil som regel være den samme sundhedsfaglige medarbejder, der kontakter dig.
Hvordan virker et hjemmebesøg via skærm
Kommunen leverer en trykfølsom skærm med et indbygget videosamtaleprogram. Den sundhedsfaglige medarbejder ringer til dig som aftalt, med få tryk på skærmen har I kontakt, og du kan modtage hjælp og vejledning.
Hvem henvender teknologien sig til
Min Kontakt er for borgere, som er visiteret til et rehabiliteringsforløb eller hjemmepleje, og hvor kommunen har vurderet, at en eller flere ydelser kan leveres via Min Kontakt.
Her kan du læse mere om Gladsaxe kommunes arbejde med velfærdsteknologien
Min Kontakt er afprøvet som et pilotprojekt
Pilotprojektet blev gennemført i 2015. Projektet udarbejdede arbejdsgange og udvalgte dedikerede medarbejdere til at gennemføre skærmopkaldene.
I marts 2016 blev pilotprojektet evalueret. Det blev her besluttet at igangsætte et implementeringsprojekt gældende for hele kommunen, hvor Rehabiliteringsteamet sammen med Hjemmeplejen har fokus på potentielle borgere til projektet.
Resultat og status på projektet
Fra 2017 blev hjemmebesøg via skærm et fast tilbud til borgere i Gladsaxe kommune. Gladsaxe kommune arbejder i 2018 fortsat med at udbrede Min Kontakt i driften.
Leverandør
Opdateret
31. august 2016
Skriv til sidens redaktør på ssf@gladsaxe.dk