Chatbotten Kiri

Kommune Kiri er Gladsaxes nye chatbot, som kan svare dig på almindelige spørgsmål om fx bestilling af pas og kørekort samt flytning.

Onsdag 8. maj klokken 10 er første arbejdsdag for Gladsaxe Kommunes nye chatbot Kiri, som du fremover vil møde på gladsaxe.dk. Chatbotten kan hjælpe dig døgnet rundt med svar på almindelige henvendelser om eksempelvis bestilling af nyt pas eller kørekort. Kiri er udviklet i samarbejde mellem Gladsaxe, Frederiksberg, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Roskilde og Rudersdal kommuner.

Du kan stadig bruge søgefunktionen på gladsaxe.dk, men chatbotten vil i nogle tilfælde bedre kunne lede dig videre til rette information. Kiri er tekstbaseret, og den svarer dig på de ting, som den er blevet oplært i af faglige medarbejdere.

Foruden at hjælpe dig med at finde svar på dine spørgsmål, vil chatbotten også kunne aflaste medarbejdere i Borgerservice, som vil kunne bruge flere kræfter på mere komplekse sagsbehandlingsopgaver, når chatbotten svarer på de simple spørgsmål, som ofte går igen.

Læs mere om Kommune Kiri her.

FAQ om Kommune Kiri

På www.kommunekiri.dk kan man læse om, hvordan botten håndterer beskyttelse af følsomme personoplysninger.

Kommune-Kiri’ er en chatbot (en digital robot), som borgerne kan skrive med via kommunens hjemmeside.

Kiri bygger på en liste over spørgsmål og svar om emner, som mange borgere henvender sig om.

Brugerne af hjemmesiden vil kunne chatte med Kommune-Kiri ved at klikke på et ikon nederst til højre på hjemmesiden.

Når man klikker på ikonet til Kiri, så åbner et chatvindue, hvor man kan skrive sit spørgsmål.

Kiri skriver og svarer på spørgsmålet med det samme eller viser vej til relevante oplysninger på hjemmesiden.

Kiri kan svare på typiske og generelle spørgsmål, som man også kan finde svar på via hjemmesiden eller ved at ringe til Borgerservice.

I første omgang kan Kiri svare på spørgsmål om udvalgte emner: Flytning, pas, kørekort, dagtilbud, skole, kultur og fritid, sundhedskort og lægevalg, politik og valg samt generelle spørgsmål om kommunen.

Kiri kan ikke svare på alt – men vil løbende blive videreudviklet, ud fra viden om borgernes spørgsmål.

Kiri er et supplement til hjemmesiden og til at ringe til Borgerservice.

Mange borgere henvender sig med de samme generelle spørgsmål, og her kan Kiri give et hurtigt svar eller hjælpe med at finde frem til de rette informationer på hjemmesiden.

Kiri svarer døgnet rundt, og mange borgere vil gerne betjene sig selv på det tidspunkt, der passer dem bedst.

Kiri vil løbende blive videreudviklet og forbedret ud fra analyse af de spørgsmål, som brugerne stiller.

Alle spørgsmål og svar er kvalitetstjekket af de deltagende kommuner.

Den giver kun de svar, som vi lader den få (den styres stramt og overvåges løbende).

Der vil være spørgsmål og emner, som Kiri ikke kan svare på – her henviser hun til kommunens hjemmeside eller til manuel betjening.

I udviklingsprojektet, der løber hele 2019, vil de seks deltagende kommuner løbende arbejde på at dygtiggøre og udvikle Kiri ved anvendelse af fælles ressourcer og viden. 

Frederiksberg, Gentofte, Gladsaxe, Lyngby-Taarbæk, Roskilde og Rudersdal er sammen om at udvikle Kommune-Kiri.

Kommunerne tager afsæt i en norsk kommunal chatbot.

Kommunerne har langt hen ad vejen fælles myndighedsopgaver og løser stort set opgaverne på samme måde.

Derfor er det en stor fordel at arbejde tæt sammen på tværs af kommunerne om udviklingen af den nye chatbot.

Deloitte hjælper de deltagende kommuner med at udvikle og implementere chatbotten.

Virksomheden Boost.ai leverer teknologien og er dem, der har udviklet den norske chatbot Kommune-Kari.

Boost.ai og Deloitte besvarer spørgsmål om teknologien.

Kiri er ikke en erstatning for personlig kontakt men et supplement til kommunens øvrige kanaler.

Mange borgere vil gerne betjene sig selv, og Kiri kan svare døgnet rundt på borgernes henvendelser.

Kommune-Kari (som den hedder i Norge) har været i brug i ca. 1,5 år.

70 norske kommuner bruger Kommune-Kari.

Der er planer om at udbrede den til flere norske kommuner.

Sandefjord Kommune har pt. 5000 dialoger pr. måned, og ca. 80 % af dialogerne vurderes som succesfulde.

Nogle af de kommuner som har målt nedgangen er Kongsberg kommune (30 %), Ullensaker kommune (20 %) og Haugesund kommune (20 %)

Der er tale om et pilotprojekt, hvor de data vi indhenter i forsøgsperioden bliver udgangspunkt for en evt. business case.

Det er en forbedring af kommunens service til borgerne og ikke alle forbedringstiltag kan/skal gøres op i kroner og ører.

De ældre medborgere kan stadig ringe, skrive eller møde op i borgerservice, så deres kontaktmuligheder er uændrede.

Om gladsaxe.dk