Gladsaxe Kommune er inddelt i seks geografiske områder for dagtilbud. Område Gladsaxe Midt består af 8 børnehuse: Alsikemarken, Egedammen, Humlebien, Nøddehegnet, Stengårdsparken, Stjernen, Svanen, Trinbrættet. Der er en børnehusleder i hvert børnehus og en fælles områdeleder.
I Gladsaxe Kommune har vi ti uddannelseshuse, som er en central del af vores dagtilbudsområde. I hvert område er der et eller flere uddannelseshuse. Vores uddannelseshuse er kendetegnet ved et stærkt samarbejde på tværs af medarbejdere, elever og studerende.
Læs mere
Børnehuset Stengårdsparken er et lille hyggeligt børnehus med ca. 80 børn fra 0-6 år, fordelt på fem børnegrupper, og med ca. 18 medarbejdere. Vi bor helt unikt, i et hus fra 1940'erne. Vi ligger tæt på grønne områder, som vi gerne tager ud og oplever sammen med børnene.
Stengårdsparken er en del af områdeinstitution Vadgård, som består af i alt fem børnehuse.
Børnene er delt op i fem grupper. De yngste børns grupper hedder Stjerneskuddet og Kometen. De mellemste børns gruppe hedder Solen. De ældste børns grupper hedder Nordstjernen og Månen.
Vi har en skøn legeplads, som er indrettet med gode muligheder for at bevæge
sig. Den bruger vi hver dag, og arbejder hele tiden på, at udvikle og tilpasse
den, så den tilgodeser alle børnene. Vi har blandt andet boldbaner,
klatrestativ, gynger, redegynge og meget mere. Desuden bliver der snart tilført
nogle gode nye legeområder.
Vores køkkendame sørger for at børnene får en sund og alsidig kost, med minimum
80% økologi.
Har du lyst til at se og høre mere om Stengårdsparken, er du meget velkommen til at ringe for en rundvisning.
Stengårdsparken er opdelt i 4 grupper
Stjerneskuddet
(ca. 10 måneder til ca. 1,5/2 år)
Kometen
(ca. 1,5/2 år til ca. 2,5/3 år)
Nordstjernen
( de 3-4 årige)
Månen
(de 5 årige)
Vores kendetegn
Vi er et hus med et godt pædagogisk fundament, hvor vi bevidst arbejder med børns udvikling, trivsel og dannelse, som et tydeligt mål, for vores pædagogiske praksis.
Vi organiserer vores fysiske rum og personalet, så der skabes rum for fordybelse og nærvær på børnenes præmisser. Vi er bevidste om, at vi som voksne skal møde børnene med empati, omsorg og ro, så børnene får et stabilt miljø med mulighed for at kunne udvikle sig.
Hverdagen i Børnehuset Stengårdsparken
Klokken 7.00: Vi åbner og modtager børnene på Kometen, hvor de får lov til at møde de voksne og hinanden stille og roligt.
Klokken 7.30: Alle grupperne åbner, og børnene møder ind til kendte voksne på egne grupper.
Klokken 9.00: Alle børn og medarbejdere er ankommet, og der holdes samlinger med fokus på fællesskab og dagens aktiviteter. Alle børn tilbydes et let formiddagsmåltid.
Frem til frokost: Aktiviteter i mindre grupper, både ude og inde. Projektgrupperne er opdelt for at der er mulighed for med målrettede aktiviteter at imødekomme børnenes udviklingsbehov. Vi lægger stor vægt på, at børnene dagligt er i mindre grupper for at sikre ro til fordybelse og vi som voksne kan være nærværende omkring det enkelte barn.
Ture ude af huset: Vi tilstræber, at børnene jævnligt kommer på ture i nærmiljøet, hvor de øver sig på trafikken og lærer at være en del af et større fællesskab med ansvar for hinanden.
Klokken 11.00: Frokost med sundt og varieret tilberedte retter. Vi spiser i små grupper for at sikre nærvær og samtaler under måltidet.
Efter frokost: De større børn leger på legepladsen, mens de mindre børn, der har brug for en middagslur, sover. De allermindste, der har sovet om formiddagen, nyder nu at være sammen med de andre små.
Klokken 13.00: Solen går ind fra legepladsen og hviler, mens de lytter til afslapningsmusik.
Klokken 14.00: Nordstjernen og Månen går ind og hviler, mens de lytter til lydbog. Her hviler børnene i 30 minutter.
Efter hviletid: Et lidt større eftermiddagsmåltid.
Om eftermiddagen: Vi forbliver på egne grupper, indtil den sidste voksne på gruppen har fri. Vi mener, at børnene har bedre af, at der er færre børn til den enkelte voksne, end at vi samles og afbryder børnenes leg af flere omgange.
Traditioner i Stengårdsparken
I Stengårdsparken gør vi meget ud af at fastholde de traditioner vi har – både i samfundet, men også dem vi har i huset.
Samfundstraditioner
- Fastelavn, hvor børnene kommer udklædte og slår katten af tønden – både i vuggestuen og i børnehaven.
- Påskefrokost, hvor vi dækker et pænt bord med påskeservietter. Børnene er med til at bestemme, hvad de kunne tænke sig at spise.
- Vi får besøg af påskeharen, der sikkert har gemt noget på legepladsen.
- Vi fejrer Sankt Hans med bål og vi synger sammen.
- Vi har også taget Halloween til os, hvor børnene i børnehaven møder udklædte. I vuggestuen gør vi ikke helt så meget ud af det, for ikke at skræmme børnene.
- Julefrokost, hvor vi får mad børnene har haft en stemme ind i og dækker flot julebord med servietter.
- Lucia for hele huset. Vi får besøg af julemanden og her må mor og far meget gerne være med. Vi serverer kaffe, te og saftevand samt småkager.
- Julenisserier for børnehaven – man kan aldrig vide, om nissen har kigget ned fra loftet for at ”hilse” på.
Husets traditioner
- Børnejazz om sommeren. Vi har været både i Gladsaxe og byder muligheden sig, er det også til jazzugen i København.
- Juleteater for de 4-5-årige. Vi bliver hentet af en bus, der kører os til Ishøj teater.
- Bustur for de 4-5-årige (kan f.eks. gå til Sagnlandet i Lejre).
- Natur- og sejlklubben for de 5-årige på tværs af område Gladsaxe Midt. Her er der mulighed for at hilse på kommende skolevenner, fra de andre institutioner. Vi mødes ca. kl. 9:00 og leger fælleslege og udforsker området. Vi slutter af med fællessang og til sidst kommer forældrene og henter og møder hinanden.
- Natur- og sejlklubben for kommende skolegruppe på tværs af område Gladsaxe Midt. Dette er kun for børnene, og vi kommer hjem til børnehaven igen om eftermiddagen.
- ”Skattekistedage” på de skoler børnene skal starte på i kommunen. Skolegruppen besøger de skoler de skal gå på, og afleverer en skattekiste med plancher fra året og en mappe med sange og lege.
- Blomsterdag/bedsteforældredag, hvor bedsteforældre eller andre nære relationer kommer ned i barnets institution og sammen med barnet planter en blomst på legepladsen.
- Turdage, hvor vi besøger nærområdet, tager tog eller bus til nye steder, eller bruger vores ladcykler.
Tilsyn
De strukturerede pædagogisk anmeldte – og uanmeldte tilsyn afholdes indenfor en periode på 4 år. Tilsynene er dialog- og udviklingsbaserede og har fokus på kvaliteten af det pædagogiske arbejde.
Tilsynsrapport for Børnehuset.
Rapporten bliver genereret elektronisk, når der klikkes på linket. Der kan derfor gå op til 10 sekunder før den bliver vist.
Mere information om Gladsaxe Kommunes pædagogiske tilsyn.
Fødevarestyrelsens smiley rapport
Alle dagtilbud i Gladsaxe Kommune tilbyder sund mad til alle børn. Vi lægger vægt på, at maden er hjemmelavet, varieret og delvis økologisk. Børnehuse og dagplejen har et særligt ansvar for at understøtte udviklingen af dit barns madkultur. Med det fælles måltid påvirkes dit barns sanser og lyst til at spise varieret.
Børnehuset Stengårdsparken
2860 Søborg
Ring til os
Skriv til os
Ledelse
Børnehusleder Maria Fynsk
Områdeleder Claus Skovhede
Telefon 40 44 85 99
Digital post til områdelederen
EAN nr. 5798008694981