Endnu et hold elever fra 7. årgang har været på jobsnuser-forløb på på GXU - Gladsaxe 10. Klasse og Ungdomsskole. Her blev de klogere på, hvordan man kan kombinere genbrug med forretningsudvikling.
De to undervisere Maria Holmegaard Hansen og Hanne Louise Nielsen sammen med Phillip Gleje fra Loppeklubben.
I Gladsaxe tilbringer alle 7. klasseelever en uge på et jobsnuser-forløb, hvor de prøver kræfter med forskellige typer erhverv. Sidste år kastede eleverne sig over en masse opgaver i samarbejde med lokale virksomheder, heriblandt en flot ’Handl Lokalt ’-kampagne, bybænken i Buddinge Centret, mad-events i handelsgaderne og meget mere.
I år fortsætter Jobsnuseren med nye projekter, og en af de første samarbejdspartnere har været Loppeklubben – en relativt ny genbrugsbutik for børnefamilier.
Egen stand i Loppeklubben
Loppeklubben har været omdrejningspunkt for tre jobsnuser-hold i starten af 2023: Grafisk design, Sociale medier og Tekstil-lab. Philip fra Loppeklubben har taget imod eleverne ad flere omgange og introduceret dem til forretningen og de gode tanker bag genbrug.
Herefter har eleverne lavet plakatdesigns, videoer og opslag til bl.a. Instagram og ikke mindst opgraderet en del af Loppeklubbens tøj i teenagekategorien. Tøjet er blevet leveret til Loppeklubben, hvor det sættes til salg i jobsnusernes egen stand.
Eleverne har bl.a. stået bag en række plakatdesigns.
Tøj i elevernes egen jobsnuser-stand.
Lokale arbejdspladser i undervisningen
Gladsaxe Kommune arbejder for at få virksomhedslivet ind i undervisningen, så folkeskoleeleverne kommer ud og oplever lokale arbejdspladser og jobmuligheder. Koblingen mellem undervisning og den omkringliggende verden giver eleverne et bredere syn på job- og uddannelsesmulighederne efter folkeskolen. Samtidig får virksomhederne mulighed for at inspirere den fremtidige arbejdskraft og få input og sjove oplevelser i det daglige arbejde.
Hvis du gerne vil deltage i det lokale skole/virksomhedssamarbejde, kan du læse mere på gxu.dk
Skolerne samarbejder blandt andet med Gladsaxes BID-netværk. Business Improvement Districts (BID) er en samarbejdsmodel, der kan bidrage til at styrke byliv og handelsliv i bymidterne. Medlemmer af BID-netværket tæller både virksomheds- eller ejendomsejere, detailhandel, liberale erhverv, forenings- og kulturliv, engagerede borgere og kommunen.
Du kan læse mere om BID-netværkene på gladsaxe.dk her.